Międzynarodowy Dzień Dżdżownic obchodzony jest 21 października, w rocznicę ostatniej naukowej publikacji Karola Darwina, którą poświęcił roli dżdżownic w tworzeniu gleby. „The Formation of Vegetable Mould Through the Action of Worms, with Observations on their Habits” (w luźnym tłumaczeniu „O powstawaniu gruntu przez działalność robaków i obserwacje ich zwyczajów”) z 1881 roku, była pierwszym znaczącym tekstem naukowym poświęconym dżdżownicom. Darwin już w latach 30-tych XIX wieku zaobserwował, że z powierzchni ziemi znikają, a właściwie zapadają się w glebie większe kamyki, stwardniałe grudki ziemi, kawałki drewna. Powiązał to zjawisko z ruchem ziemi, którą wywołują dżdżownice. W kolejnych latach prowadził metodyczne badania dżdżownic i skutków ich „pracy”, co w efekcie doprowadziło do konstatacji, że tak wydawałoby się niepozorne organizmy jak dżdżownice, odgrywają niezwykle ważną rolę w tworzeniu żyznej gleby i są kluczowym graczem w ekosystemie glebowym.
Oddziaływanie jest tak wielkie ze względu na skalę występowania dżdżownic. Darwin szacował liczebność dżdżownic na około 50 tysięcy na akr (tj. ok. 124 tysięcy na hektar),a ilość ich odchodów na 18 ton rocznie. W rzeczywistości jest ich dwadzieścia razy więcej około 2,5 miliona na hektar w glebie średnio bogatej w próchnicę, w glebie bogatej w próchnicę nawet 600 dżdżownic na m2 a w kompostownikach jeszcze więcej.
Dżdżownice kopiąc korytarzyki nawet do kilku metrów wgłąb ziemi, rozluźniają i mieszają glebę, dzięki czemu jest ona napowietrzona, a woda łatwiej się wchłania w grunt zamiast spływać. Ułatwiają ukorzenianie się roślin, gdyż korzeniom łatwiej wnikać głęboko w ziemię, gdy jest ona spulchniona. Zwierzęta te użyźniają glebę swoimi odchodami, ale również wciągniętymi pod ziemię kawałkami roślin np. liści.
Ilość darmowej i niezbędnej dla przyrody i człowieka pracy dżdżownic warta jest docenienia. Dlatego w Dniu Dżdżownic zachęcamy – pochylmy się nad dżdżownicą, poświęćmy jej uwagę, doceńmy.
Pobierz pakiet edukacyjny na Dzień Dżdżownic
A w nim:
- Propozycja na „Spacer w poszukiwaniu dżdżownic”
- Rozwiązanie zagadki „Gdzie znikają liście?”
- Doświadczenie „Spulchnianie gleby”
- Zabawa ruchowa „Wesoła dżdżownica”
- Praca plastyczna „Dżdżownica przeplatanka”
- Labirynt „Korytarze dżdżownic”
Polecamy również edukacyjne o dżdżownicach:
Scenariusz autorstwa Karoliny Ujmy – Ahoj Przyrodo o niezwykle żyznych odchodach dżdżownic opracowany na potrzeby Dnia Pustej Klasy.