25 listopada

 

Światowy Dzień Pluszowego Misia – Pakiet edukacyjny o zabawkach

Kliknij w okładkę, by pobrać cały pakiet.

Kliknij w okładkę, by pobrać cały pakiet.

25 listopada obchodzimy Dzień Pluszowego Misia. Ale jak to możliwe, że nikt na świecie nie wpadł na to, by ustanowić dzień zabawek?
Zabawki, nieodzowny element dzieciństwa na całym świecie. Zabawki rodziły się wraz z najdawniejszymi cywilizacjami. Są znane nawet w świecie zwierząt. Skąd taka popularność zabawek?

Zabawki pomagają rozwijać się i uczyć. Zabawa nie jest przeciwieństwem nauki. Zabawa jest najwyższą formą nauki. Zabawa jest jedną podstawowych potrzeb dzieci na całym świecie. Jest niezbędna do rozwoju. Nie tylko gdy dziecko ma dwa, trzy czy siedem lat. Człowiek bawiąc się uczy się również, gdy ma lat dziesięć, siedemnaście czy dwadzieścia pięć. Zabawa nie tylko uczy, ale pozwala również oderwać się od rzeczywistości. Jest potrzebna każdemu.
Choć zabawki nie są do zabawy niezbędne, to ułatwiają wcielanie się w role, mogą stymulować kreatywność, poprawiać motorykę, uczyć rozwiązywania problemów, wspierają rozwój emocjonalny, fizyczny i społeczny. Współczesne dzieci w bogatych społeczeństwach Zachodu otoczone są dziesiątkami a nawet setkami zabawek. W wielu domach problemem jest ich nadmiar. Wiele do życzenia pozostawia także jakość wielu z nich. Zamiast bawić są frustrujące, przytłaczające, a czasem niebezpieczne. Z drugiej strony mamy dzieci, zarówno w Polsce, jak i w dotkniętych ubóstwem rejonach świata, które mają zabawek bardzo mało. Jedne i drugie chcą się bawić.
Przygotowując ten pakiet edukacyjnych chcieliśmy zachęć do refleksji nad zabawkami zarówno dzieci, jak i dorosłych.
Wywołując temat zabawek i rozmawiając o tak uniwersalnej potrzebie, jaką jest potrzeba zabawy, możemy budzić wśród uczniów poczucie solidarności z dziećmi na całym świecie. Mówiąc o dawnych zabawkach pogłębiamy więź międzypokoleniową. Rozmawiając o produkcji zabawek, surowcach z jakich są wykonane ich trwałości, omawiając aspekty środowiskowe i etyczne ich produkcji uwrażliwiamy dzieci i wprowadzamy w tematykę odpowiedzialności społecznej i odpowiedzialności osobistej. Pokazując, że zabawki można tworzyć samodzielnie, naprawiać i przeobrażać, wymyślać ich nowe zastosowania, wymieniać się zabawkami, które już nam się znudziły, oddawać je innym uświadamiamy dzieciom, że liczy się nie tylko ilość zabawek, ale to co z nimi robimy.

Jak dobrze wybierać zabawki:

  • nie kupuj zbyt wiele, nadmiar powoduje, że zabawki nie cieszą tak bardzo jak te wymarzone na które czekaliśmy dłużej
  • wybieraj zabawki wielofunkcyjne, dające się wykorzystać na różne sposoby do wielu zabaw
  • zabawki ponadczasowe, które nie tracą aktualności wraz z końcem sezonu i mijającą modą
  • zabawki bezpieczne dla dziecka ale i dla środowiska naturalnego
  • zabawki trwałe i dobrej jakości
  • zabawki wyprodukowane w sposób etyczny (bez wykorzystywania pracy ludzi, niszczenia środowiska), w miarę możliwości wyprodukowane lokalnie

Jeśli masz zabawki, których już nie używasz, a są w dobrym stanie, daj im drugie życie, wymień się, sprzedaj, podaruj komuś.
Przed utylizacją jakiejkolwiek zabawki zasilanej baterią, wyjmij baterię i wrzuć do specjalnego pojemnika na elektroodpady.

Pobierz cały pakiet.

Spis treści:
  • Czym współcześnie bawią się dzieci na świecie?
  • Jak długo żyje zabawka?
  • Jak bawiono się kiedyś – zabawki dawniej i dziś
  • Zabawkowa oś czasu
  • Czym bawiła się babcia i dziadek,czym rodzice, a czym ja?
  • Materiałoznawstwo – z czego robi się zabawki?
  • Jakie mogą być zabawki?
  • Zagadkownica
  • Kategoryzowanie
  • Gdzie jest moja zabawka?
  • Szachownica
  • Zaprojektuj i zareklamuj swoją zabawkę
  • Ogłoszenie – zagubiona zabawka
  • Mój pluszowy miś
  • Jak uszyć misia?
  • Enchoque, inaczej kulołapka
  • Magnetyczny tangram
  • Kiedy zabawa przestaje być zabawna

A na zachętę:


Opublikowano w ramach projektu „Źródła skutecznej edukacji globalnej” Ośrodka Działań Ekologicznych „Źródła”, współfinansowanego w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2019 r.

Listopad 2019

pon wt śr czw pt sob nie
1
3
4
5
6
7
8
9
  • Międzynarodowy Dzień Walki z Faszyzmem i Antysemityzmem
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
30

Najbliższe święta

  • 18 listopada 2019
    Tydzień Edukacji Globalnej

Zapisz się do newslettera