20 stycznia

 

Dzień Wiedzy o Pingwinach – pakiet edukacyjny

pakiet - 01-20 - Dzień Wiedzy o Pingwinach

Kliknij w okładkę, aby pobrać cały pakiet.

Zachęcamy nauczycieli i rodziców do poznawania pingwinów i zabawy z pingwinami. Poniżej znajdziecie kilka pomysłów do wykorzystania. Możecie śpiewać pingwinie piosenki po angielski, stworzyć makietę Antarktydy, porównać swój wzrost z wysokością pingwinów, poznać cykl życiowy pingwinów i zrobić pingwina z filcu lub pocztówkę z pingwinem.

Pobierz cały pakiet.

Jak duże są pingwiny?

Na świecie żyje 17 gatunków pingwinów. Wszystkie są czarno-białe, większą część życia spędzają w wodzie gdzie zdobywają pokarm i na lądzie przemieszczają się w postawie wyprostowanej. Jednak pod wieloma względami się od siebie różnią, między innymi wzrostem. Największym pingwinem jest pingwin cesarski, którego wzrost (według różnych źródeł) waha się między 110 a 130 cm. Najmniejszy jest żyjący w Australii pingwinek mały osiągający wzrost 33 cm (z ogonem jego długość wynosi do 40 cm). Trudno to sobie wyobrazić? Porównaj więc swój wzrost do wzrostu pingwinów.

  • Wersja szybka i łatwa, nieangażująca mocno uczniów, ale wymagająca rzutnika. Wyświetl ilustrację z kolejnej strony w takiej skali, aby narysowany na niej odcinek miał długość 1 m (dopasuj wielkość wyświetlania do właściwego rozmiaru). Jeśli to możliwe tak ustaw rzutnik, by obraz wyświetlał się od podłogi, tak by dzieci mogły stanąć przy obrazku i porównać swój wzrost z sylwetkami pingwinów.
  • Wersja trudniejsza, ale trwalsza i bardziej angażująca. Podziel uczniów na 5 grup. Rozdaj im duże arkusze papieru pakowego, miarki krawieckie, ołówki oraz kredki, flamastry lub farby. Rozlosuj wśród grup gatunki pingwinów i rozdaj ilustracje na wzór. Poproś, aby każda grupa na papierze odmierzyła wzrost pingwina, w taki sposób jakby jego stopy dotykały dolnej krawędzi kartki. Gdy wzrost już będzie zaznaczony, poproś o narysowanie pingwina z zaznaczeniem charakterystycznych cech gatunku oraz podpisanie pracy nazwą gatunkową i średni wzrost. Następnie przyklejcie praca do ściany, np. na szkolnym korytarzu. Porównajcie swój wzrost z wysokością pingwinów. Rozejrzyjcie się po klasie, jakie przedmioty są tego samej długości co narysowane przez was pingwiny? Czy segregator jest wyższy czy niższy od pingwina małego, a szczotka, ekierka, tornister…
    Dodatkowo dzieci mogą podczas lekcji albo w ramach pracy domowej wyszukać informacje o wylosowanym gatunku, napisać je na karteczkach, które zostaną doklejone do plakatu.

wzrost pingwinów

Cykl rozrodczy pingwina

Pingwiny są ptakami podobnie jak sikorki, kury czy jastrzębie – znoszą jaja. Ale w przeciwieństwie do większości innych ptaków nie potrafią latać a trzy czwarte życia spędzają w wodzie. Jednak aby złożyć jaja, wysiedzieć je i wychować młode wychodzą na ląd. Zakładają gniazda na nieosłoniętym terenie, w szczelinie bądź norze, zbudowane z kamieni lub części zielonych roślin. Są monogamiczne czyli mają jednego stałego partnera/partnerkę, ale żyją w koloniach nawet do miniona osobników. Dzięki temu są bezpieczniejsze, gdy jest szczególnie zimno stojąc blisko siebie mogą się nawzajem ogrzewać. Pingwiny cesarskie i królewskie składają raz w roku jedno jajo. Wszystkie pozostałe pingwiny składają po dwa jaja zazwyczaj raz w roku. Wysiadują jaja na stopach pod fałdem tłuszczowym brzucha, w przypadku większości pingwinów jajo wysiadują na zmianę mama i tata.

Materiały: wydrukowana ilustracja z cyklem życiowym pingwina dla każdego ucznia lub dla grup uczniów lub ilustracja wyświetlona za pomocą rzutnika + papier kredki i pisaki dla każdego ucznia.

Wyjaśnij dzieciom, że na ilustracji przestawiony jest cykl życiowy pingwina cesarskiego, któremu przyjrzymy się bliżej. Omów cykl korzystając z poniższego opisu i poproś, aby dzieci dopasowały opisy do ilustracji.

Początek roku (styczeń-marzec), kiedy na południowej półkuli trwa lato, dorosłe pingwiny spędzają w morzu, gdzie intensywnie żerują, aby nabrać sił przed okresem godowym.
W kwietniu, gdy lato się kończy a zaczyna jesień pingwiny dobierają się w pary i wyruszają w długą kilkudziesięciokilometrową wędrówkę na tereny lęgowe położone w głębi lądu.
W maju dochodzi do zapłodnienia a pod koniec maja lub na początku czerwca samica składa gruszkowate półkilowe jajo. Jajo przejmuje samiec, a samica wraca do oceanu, by zregenerować siły. Samiec przez ponad 2 miesiące wysiaduje jajo, aż do powrotu samcy. Jest to dla samców trudny okres, gdyż temperatura powietrza spada nawet do -60°C, wieją silne wiatry a ptaki pozbawione są pożywienia, które pływa w odległym morzu. Od czasy gdy rozpoczęły się zaloty, aż do czasu, gdy po powrocie matki może przekazać jej jajo lub pisklaka i wrócić nad morze, pozostaje bez jedzenia. Pisklaki wykluwają się w sierpniu.
Następnie przez kolejne dwa miesiące (wrzesień-październik) rodzice wymieniają się rolami pomiędzy wyruszaniem na żer a opieką nad pisklęciem. Karmią je przetrawionym pokarmem zwracanym z wola. W tym czasie drugi rodzic żeruje w oceanie. Takie kilkudziesięcio- lub kilkuset kilometrowe wędrówki nad ocean i z powrotem powtarzają się około sześciu razy. Po ok. 2 miesiącach od wyklucia, kiedy przychodzi antarktyczna wiosna i robi się cieplej, podrośnięte pisklęta gromadzą się w „szkółkach”, tłocząc się dla ochrony przed zimnem, i wciąż karmione przez rodziców, odbywających wędrówki na ocean. Po wypierzeniu się młode pingwinki wraz z rodzicami udają się do morza, gdzie spędzają żerując resztę lata. Na początku jesieni dorosłe ptaki znów udają się na lęgowiska, a młode pozostają na wybrzeżach.

Jeśli nie możesz wydrukować ilustracji, wyświetl ją uczniom i omów. Następnie poproś, aby na kartkach narysowały duże koło, na obwodzie koła napisały kolejne miesiące w roku (możesz poprosić również wpisanie południowych pór roku i przy okazji wyjaśnić z czego wynika takie półroczne ich przesunięcie). Następnie poproś narysowanie kluczowych elementów cyklu rocznego we właściwych wycinkach koła.

Podpisy do ilustracji:

  • styczeń-marzec: żerowanie w morzu
  • kwiecień: wędrówki na tereny lęgowe
  • maj: zapładnianie i złożenie jaj przez samice
  • czerwiec-lipiec: samce ogrzewają jajka
  • sierpień: wylęgają się młode
  • wrzesień-październik: karmienie młodych
  • październik-listopad: pisklęta tworzą grupki, aby utrzymać ciepło
  • grudzień: opierzenie młodych, pingwiny wracają na morze
  • samice odchodzą do morza na żer
  • powrót samic z morza
  • odejście samców po pokarm (cykl powtarza się 6 razy)

Penguin-lifecycle-blank

Kto żyje na Antarktydzie?

Antarktyda to bardzo nieprzyjazne miejsce do życia. Na Antarktydzie spotkać możemy tylko bakterie, algi, mchy i porosty, a i to w niewielkiej ilości. Wpływ na to ma niesprzyjająca pogoda (zimno i suche powietrze) a także brak gleby (mniej niż 1% kontynentu nie jest pokryte lodem). Trochę lepiej przedstawia się sytuacja na Półwyspie Antarktycznym i okolicznych wyspach. Patrząc na zdjęcia kolonii pingwinów czy fok, wydawać by się mogło, że Antarktyda pełna jest zwierząt. Jednak aby przetrwać, korzystać one muszą z tego co oferuje im ocean i dlatego życie na Antarktydzie toczy się głównie w strefie przybrzeżnej. W przeciwieństwie do życia na lądzie, życie w morzu aż kipi. Wody Oceanu Południowego pełne są fitoplanktonu, czyli drobniutkich, niewidocznych gołym okiem organizmów roślinnych dryfujących w wodzie. Fitoplankton daje początek łańcuchowi pokarmowemu i pozwala przetrwać w tych zimnych wodach nie tylko rybom, ptakom czy fokom, ale nawet tak wielkim organizmom jak wieloryby. Choć organizmy składające się na fitoplankton są mikroskopijne to całkowita biomasa fitoplanktonu na świecie odpowiedzialna jest za około połowę globalnej fotosyntezy i przy okazji również produkcji tlenu. Fitoplankton jest zjadany zarówno przez zooplankton (czyli dryfujące mikroorganizmy zwierzęce), jak i skorupiaki, w tym przez kryle. Kryl antarktyczny to ok. 6 cm skorupiak, żyjący w olbrzymich nawet kilkukilometrowych ławicach. W jednym metrze sześciennym wody żyją tysiące osobników. Jest bardzo ważnym ogniwem łańcucha pokarmowego, stanowi główne źródło pożywienia dla wielu innych zwierząt: ryb, kałamarnic, morskich ptaków, fok i wielorybów. Jest także spożywany przez ludzi. Poza zooplanktonem i krylem Ocean Południowy zamieszkują bardzo liczne ryby (w tym ryby białokrwiste, w krwi nie ma hemoglobiny), kałamarnice (np. kałamarnica kolosalna), ptaki (obok pingwinów również albatrosy, kormorany, rybitwy, mewy i wiele innych), foki (foka Rossa, foka Weddella, słoń morski, lampart morski, uchatka antarktyczna, krabojad) oraz walenie (m.in. morświn okularowy, kaszalot, humbak, finwal, płetwal błękitny i karłowaty, wieloryb mały, orka).

Materiały: niebieskie prześcieradło lub inna błękitna tkanina ewentualnie 2-4 duże arkusze niebieskiego brystolu, ołówek, nożyczki, opcjonalnie szpilki, dwustronna taśma klejąca, klej, wydrukowane zdjęcia z załącznika, atlas geograficzny świata lub mapa Oceanu Południowego z Antarktydą i rzutnik.

Przygotuj wielkoformatową mapę/makietę (w zależności czy chcesz ją położyć czy powiesić na ścianie) Antarktydy warz z otaczającym ją Oceanem Południowym. Albo samodzielnie naszkicuj kształt Antarktydy na białym brystolu albo skorzystaj z rzutnika („rzuć” mapę na tablicę, przyczep po niej brystoli i odrysuj kształt kontynentu, możesz zaznaczyć od razu biegun i naszkicować południki i równoleżniki). Następnie wytnij kształt i połóż lub zamocuj go na tle błękitnego Oceanu Południowego. W zależności od wieku uczniów zaproponuj uzupełnienie mapy o nazwy geograficzne (możesz skorzystać z kartoników z podpisami z załącznika) oraz zwierzęta.

Podpisy do mapy:

BIEGUN POŁUDNIOWY
WULKAN EREBUS
JEZIORO WOSTOK
LODOWIEC SZELFOWY ROSSA
MORZE ROSSA
MORZE AMUNDSENA
PÓŁWYSEP ANTARKTYCZNY
MORZE WEDDELA
LODOWEC SZELFOWY RONNE-FILCHNERA
MORZE BELLINGSHAUSENA
ANTARKTYDA ZACHODNIA
ANTARKTYDA WSCHODNIA

Młodszym uczniom możesz zaproponować wykonanie makiety Antarktydy. Przygotuj dodatkowo kawałki styropianu lub styropianowe pojemniki od jedzenie, pognieciony papier, folię. Stwórzcie z nich przestrzenną Antarktydę wraz z otaczającymi ją wyspami i pływającymi wyspami lodowymi. Dzieci mogą ulepić z plasteliny zwierzęta i umiejscowić je na makiecie. Możecie również z pudełeczka stworzyć naukową stację badawczą.

Pingwiny po angielsku

zjazd
Jeśli uczysz angielskiego, możesz wykorzystać piosenki i wierszyki
http://www.canteach.ca/elementary/songspoems25.html
http://www.pinterest.com/pin/40110252908095970/
http://www.howcast.com/videos/510890-The-Penguin-Song-Kids-Songs

 

Kolorowanka

Penguin City Poster rys. Bob Lynch CC-BY-SA-2.5.

Penguin City Poster rys. Bob Lynch CC-BY-SA-2.5.

 

Pingwinki z filcu (lub papieru)

10801848_10203238413901010_8951282814247161702_n

szablon pingwina

Szablon pingwinka

 

Tagi: , ,

Kwiecień 2024

pon wt śr czw pt sob nie
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  • Światowy Dzień Własności Intelektualnej.
27
28
29
  • Dzień Pamięci o Wszystkich Ofiarach Wojen Chemicznych
30

Najbliższe święta

Zapisz się do newslettera